toujou
+47 473 28 734
23.03.2023

Fem tips til en femstjerners casestudie

Et gjesteinnlegg av Jeffrey A. McGuire (OSP)

En oversettelse av «Five Tips For Writing a Stellar Case Study», opprinnelig publisert 19. november 2021 på openstrategypartners.com.

De kan virke enkle, men å skrive en overbevisende casestudie er en kunst i seg selv. Her presenterer OSP velprøvde tips for å skrive effektive casestudier.

 

Noen ganger er det vanskelig å sette ord på tiden, innsatsen og problemløsningen som ligger bak et vellykket kundeprosjekt. Hvordan kan du best fortelle verden om den flotte nettbutikkappen du har utviklet for en kunde? Eller hvordan du designet et flerspråklig nettsted for en annen kunde? Det er her casestudier kommer inn i bildet.

Casestudier hjelper deg med å kommunisere ekspertisen din og vinne tillit hos potensielle kunder ved å fortelle ekte suksesshistorier om kunder som har brukt tjenestene dine.

Her er fem praktiske tips fra tekstekspertene hos OSP om hvordan du lager en casestudie av høy kvalitet.

 

1. Skriv ned spørsmålene dine før du begynner å skrive.

For de fleste casestudier anbefaler vi å intervjue minst én fagekspert. Dette kan være oppdragsgiveren din eller noen som har vært involvert i prosjektet. Selv om du selv var involvert i prosjektet, er det nyttig å ha et «utenfra-perspektiv», siden det er slik leserne dine (potensielle kunder!) vil tilnærme seg emnet.

Skriv ned en spørsmål før intervjuet. Disse fungerer som et førsteutkast og gir historien struktur allerede før du har skrevet et eneste ord. Dette vil sikre at du dekker forretningsmålene dine i casestudien. Selv om du ender opp med å stille flere spørsmål – og det vil du sannsynligvis gjøre – vil det å skrive dem ned på forhånd hjelpe deg med å fastslå hva leserne dine trenger å vite om prosjektet og hva slags historie du har tenkt å fortelle.

2. Forklar problemet

Den gjennomsnittlige casestudien kan fokusere på løsningen. Men vi mener at problemområdet er like viktig. For at leserne skal forstå løsningen må de først forstå problemet: De trenger nok kontekst til å forstå casestudien.

Ved å beskrive kundens behov eller utfordringer viser du at du tar deg tid til å forstå prosjektmålene og at du har tenkt gjennom alt som må vurderes i forbindelse med et oppdrag. Dette øker troverdigheten din.

3. La menneskene komme til orde

En casestudie forteller en historie og innebærer ofte en eller annen form for rapportering.

Hvis du allerede har intervjuet de involverte, vil sitater fra dem bidra til å bygge tillit og fortelle en mer overbevisende historie. Ikke bekymre deg for mye om å finne det «perfekte» sitatet. Folk uttrykker følelser bedre når de snakker naturlig og flytende.

Leserne vil få en følelse av hva fagfolkene dine følte om prosjektet, hva de var bekymret for og hvordan suksessen føltes til slutt.

4. Veien er (også) målet

Vi forventer at en casestudie beskriver en vellykket sak. Men hvis du forteller hvordan du kom frem til målet viser du også ekspertisen din.

Å nevne feil underveis kan vise at dere lærer av erfaring og vet hvordan dere skal være fleksible. Å nevne disse punktene vil hjelpe leserne og kundene med å forstå hvordan du tar beslutninger og avveier prioriteringer.

5. Fremhev tall og statistikk

Mot slutten av de fleste casestudier kommer det vanligvis noe oppløftende: Du feirer kundens suksess (og dermed teamets prestasjoner) og gir et frempek mot det som kommer videre.

På dette punktet bør du fremheve tall eller statistikk. Beregninger alene kan ikke fortelle mye, men de kan tilføre noe ekstra når du allerede kjenner elementene i prosjektet. Tall og statistikk hjelper leserne med å forstå omfanget av arbeidet ditt.

5a. Anekdotiske bevis er også bevis!

Hvis du skriver en casestudie om et prosjekt du nettopp har fullført, er det ikke sikkert at det finnes «robuste» tall ennå. Målinger, data og salg (takket være arbeidet ditt!) tar tid å samle inn. I denne situasjonen kan du snakke om løsningsprosessen, samarbeidet mellom teamene dine og kunden og andre mer menneskelige suksesser.

En eller to korte og entusiastiske attester fra brukere eller kunden din kan være like verdifulle som «håndfaste» data. At teamet ditt er lett å samarbeide med og at de holder det de lover, er også overbevisende salgsargumenter!

 

La oss se på en casestudie fra deg!

Casestudier er et verdifullt verktøy og en metode for å vise frem styrkene du bidrar med i samarbeidet med kunden. Hvis du vil begynne å skrive casestudier, men trenger støtte, kan OSP hjelpe deg.

OSP skriver virkelig overbevisende casestudier! Les mer om OSPs casestudier.


Kategorier